SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

CHECK LIST PERSEDIAAN KEHAMILAN

Salam Semua pembaca Blog Bonda, BersalinMenyusu. Hari ini saya nak share beberapa petua merancang kehamilan. Dah tentu ramai yang inginkan ...

Salam Semua pembaca Blog Bonda, BersalinMenyusu. Hari ini saya nak share beberapa petua merancang kehamilan. Dah tentu ramai yang inginkan cahaya mata, tak kurang juga yang dah bersalin macam saya nie.

Baiklah, tak nak buang masa, saya kongsikan few tip dari untuk dikongsi agar semua mendapat  manfaat.



Untuk memastikan badan sedia untuk hamil, perkara utama yang wajib diutamakan adalah aspek kesihatan. Saya galakkan sebelum merancang kehamilan, eloklah bersedia dengan suplemen persediaan termasuk multivitamin, Asid Folik dan Vitamin C. Kalsium dan vitamin D jangan dilupakan kerana bayi akan memerlukan banyak kalsium untuk membentuk tulang kelak dan mengelakkan sebarang kecacatan / bantut akibat tidak cukup nutrisi. Mudah-mudahan perancangan anda tercapai. Amin

okeh, Kita pergi step by step yea.

1. SUNTIKAN RUBELA

Ingat tak semasa sekolah dulu, kita ada menerima suntikan rubela, kalau tak silap saya semasa usia 15 tahun macam gitu. bagi sesiapa yang belum mendapatkan suntikan ini, eloklah berbuat segera bagi mengelakkan kecacatan bayi.

Biasanya doktor akan menasihatkan anda untuk mengelakkan hamil dalam tempoh 3 bulan suntikan.

2. TUKAR CORAK KERJA, SEKIRANYA KERJA ANDA MERBAHAYA KEPADA KANDUNGAN

Sebagai contoh pekerja yang terdedah dengan bahan kimia, atau juru xray, atau mungkin juga kerja yang memerlukan seseorang itu terlalu lasak. Berehat sebentar, atau minta dikurangkan (jika dibenarkan majikan). 

Sebolehnya dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. Sekiranya ia memudaratkan, mohon doktor buatkan surat nasihat.

3. PEMERIKSAAN PENYAKIT KETURUNAN

Sekarang ini sebelum berkahwin, ramai pasangan diwajibkan mengambil ujian darah untuk masalah penyakit keturunan termasukan telesemia. Paling sesuai rujuk kembali sekiranya anda / pasangan anda merupakan pengidap/ pembawa, apakah berisiko kepada bayi kelak?

4. UJIAN PARAS HORMON & TAHAP KESUBURAN

Ini kes terpencil, walaupun digalakkan. Biasanya kita jarang membuat ujian ini melainkan mempunyai masalah kesuburan atau tidak sihat. Ujian ini menyukat paras hormon dalam darah (hormon ganodotrofin dan prolaktin)

5. MAKAN MAKANAN SIHAT & SEIMBANG

Sekiranya sebelum ini anda dan suami merupakan pencinta makanan, tak kira apa jenis pun rembat. eloklah kaji semula corak pemakanan anda suami dan isteri. Pilihlah makanan yang sihat bagi meningkatkan peluang hamil.

6. PENGAMBILAN UBAT-UBATAN UNTUK PENYAKIT TERTENTU

Berbincang dengan doktor, bagi menentukan jenis-jenis ubat yang mungkin mengurangkan peluang kehamilan. Sekiranya ada, doktor akan cuba untuk menukar kepada jenis ubatan lain yang lebih sesuai.

7. PASTIKAN TIDUR DAN REHAT YANG CUKUP

Sekiranya anda dan pasangan sering berjaya malam / kurang rehat. pastikan dalam tempoh mencuba, banyakkan rehat dan pastikan tidur yang cukup. Badan yang relax memudahkan peluang hamil. kurangkan kerja-kerja yang menyebabkan anda stress.

ia bukanlah merujuk kepada wanita semata-mata, suami juga perlu pastikan diri sihat dan cukup rehat bagi menghasilkan sperma yang sihat.

8. HENTIKAN KAEDAH PERANCANG KELUARGA

Bebaskan diri anda dari sebarang jenis amalan perancang keluarga. untuk pil perancang, tempoh subur akan kembali dalam masa 2 ke 3 bulan. Namun begitu, bagi pengamal suntikan hormon ia akan memakan masa yang lama sehingga 6 bulan ke setahun untuk badan anda kembali normal dan subur.

9. KURANGKAN BERAT BADAN

Tidak dinafikan faktor berat badan turut memainkan peranan dalam menentukan tahap kesuburan. sama ada badan terlalu kurus atau berlebihan, cuba dapatkan berat idea sebelum merancang untuk hamil.

Semak BMI badan, insyallah apabila badan bertambah ringan, biasanya kita akan less stress, badan mula bertenaga dan lebih sedia untuk kehamilan akan datang. Ianya juga bantu mengurangkan risiko penyakit termasuk tekanan darah tinggi dan diabetes. 

Masalah obesiti boleh menjejaskan tahap kesuburan suami & isteri. 

10. BERHENTI MEROKOK

Menjadi tren, sekarang tak kira lelaki atau wanita. Merokok sebenarnya berpotensi menjadikan sesorang tidak subur dan mencacatkan sperma. Malah merokok sama sekali membahayakan diri dan janin. 

Untuk memastikan badan sihat, hendaklah berhenti merokok. sama ada anda atau pasangan anda, bebaskan diri daripada merokok. oklah.. nampak macam mudahkan :D? bolen mencuba vivix untuk hilangkan ketagihan merokok.

KESIMPULAN :

kena istiqomah, dan buat betul-betul.. berdoakan dan ikhtiar, jaga diri ok.. insyallah Allah makbulkan usaha kalian. 

Sesungguhnya anak, anugerah terindah dalam hidup..

antara suplemen kesuburan suami & isteri
Semoga ilmu yang disampaikan memberi 1001 manfaat buat semua. Jika anda rasa ianya menfaat dan wajib diketahui oleh semua ibu, jemputlah 'share' entry ini.

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa di bersalinmenyusu.com

      'Be Simply Healthy'
~Master To Be : Bonda Miza~

INGIN DAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE, BENGKUNG BERSALIN & TUNGKU HERBA ?

INGIN MENJANA PENDAPATAN BERSAMA SHAKLEE?   
Hubungi saya Konsultan & Pengedar Shaklee sah anda

(whatsapp/telegram/sms/call)

http://www.bersalinmenyusu.com/2017/02/bisnes-shaklee-kelebihan-jadi-ahli.html

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf

INGIN TAHU CARA BISNES MUDAH BANTU ANDA JANA PENDAPATAN SAMPINGAN? 
KLIK PADA GAMBAR SAYA DI BAWAH
http://www.bersalinmenyusu.com/2017/03/cara-mudah-mula-bisnes-dari-rumah.html
INGIN TAHU CARA BISNES MUDAH BANTU ANDA JANA PENDAPATAN? KLIK PADA GAMBAR SAYA DI ATAS
MENARIK DIBACA: 

You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..