SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

SUNTIKAN PENCAIR DARAH SELEPAS BERSALIN CEASAREAN, BETUL KE BAHAYA DARAH BEKU MEMBAWA MAUT?

Herm, sebut je suntikan terus je kecut perut. Cukup-cukuplah kena suntik ketika pembedahan. Lepas cser pun masih kena suntik macam-macam ub...

Herm, sebut je suntikan terus je kecut perut. Cukup-cukuplah kena suntik ketika pembedahan. Lepas cser pun masih kena suntik macam-macam ubat. Ingatkan selepas keluar wad ianya berakhir. Nampaknya macam tidak je..


Herm, sebenarnya ada ibu yang perlu menyambung beberapa dos suntikan ubat cair darah di rumah.. ye ke? ye ianya benar.
Ya, ianya bukan bertujuan untuk menakut-nakutkan, ini juga bukan cobaan, ini memang betul-betul. 

Semalam saya sempat bertanya di kumpulan Ibu di FB mengenai sambungan suntikan ubat pencair darah selepas cser. 

Ramai ibu menjawab kebanyakkan perlu disuntik ubat tersebut. Banyak faktor suntikan pencair darah perlu diteruskan selepas melahirkan. 

Faktor tersebut termasuklah berat badan ibu, masalah penyakit (kencing manis, darah tinggi dan lain-lain) dan risiko pembekuan darah oleh ibu yang melahirkan bayi secara cser. 

Kalau nak tahu dalam 57 komen, hampir tiga suku (75%) ibu telah melalui fasa suntikan sambungan pencair darah di rumah. Suntik sendiri ok! redhalah..

kalau tak sanggup nak suntik sendiri, kenalah ke klinik bersama ubat tersebut untuk minta nurse atau doktor tolong suntik. Suntikan ini pula ada yang sehingga 20 kali, purata sekali siang dan malam. 

Pada saya, asalkan badan sihat dan terhindar risiko darah beku, alhamdulillah, Darah beku boleh membawa mudarat dan kematian jika tidak dirawat segera.







jawapan ibu-ibu mengenai suntikan pencair darah selepas cser..

KENALI JENIS-JENIS UBAT PENCAIR DARAH
Terdapat beberapa jenis ubat pencair darah yang kerap diguna. Iaitu Warfarin, Aspirin, Tanziparin dan heparin. Namun begitu kebanyakkan ibu dibekalkan dengan Heparin dan Tanziparin oleh hospital, ubat selain itu biasanya diberikan atas sebab-sebab kesihatan lain termasuklah darah tinggi. Semua ubat di atas hanya boleh diambil atas nasihat doktor kerana ia mempunyai kesan yang berbeza-beza untuk setiap individu. Jadi tak boleh main bedal je tau. Bahaya!

Setiap ibu yang menjalani pembedahan melahirkan bayi, berpotensi untuk menerima suntikan pencair darah. Jadi tak rugi jika kita mengenali sedikit sebanyak ubat-ubat pencair darah ini yea. Sekurang-kurangnya kita tahu, apa yang masuk dan kesannya kepada badan kita. Paling penting persediaan MENTAl & FIZIKAL. Kita mulakan dengan Heparin terlebih dahulu.

Sumber info ubat-ubatan ni saya petik dari laman malaysianpharma .com & myhealth.gov.my

UBAT PENCAIR DARAH : HEPARIN

















Heparin adalah anticoagulant iaitu ubat pencair darah yang menghalang pembentukan darah beku. Heparin digunakan untuk mengubati dan menghalang pembekuan darah pada vena, arteri atau paru-paru. 

Heparin juga digunakan sebelum pembedahan untuk mengurangkan risiko pembekuan darah.

Maklumat Penting mengenai Heparin

Sebelum menggunakan heparin, doktor perlu mengetahui jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, jangkitan yang melibatkan jantung, hemofilia atau gangguan pendarahan yang lain,  gangguan perut atau usus, penyakit hati, atau ketika anda haid atau datang bulan.

Heparin boleh menyebabkan anda mengalami pendarahan semasa anda menggunakannya untuk selama beberapa minggu selepas anda berhenti mengambil ubat ini. 

Hubungi doktor segera jika anda mudah mengalami pendarahan atau lebam, atau pendarahan lain seperti hidung berdarah, tahi berwarna hitam atau berdarah, atau mana-mana pendarahan yang susah untuk berhenti.

Ubat-ubatan tertentu boleh meningkatkan risiko pendarahan semasa anda menggunakan heparin, seperti aspirin atau lain-lain NSAID (ubat tahan sakit bukan steroid) termasuklah ibuprofen (Motrin, Advil), naproxen (Aleve, Naprosyn), diclofenac (Voltaren), diflunisal(Dolobid), etodolac (Lodine), flurbiprofen (Ansaid), indomethacin (Indocin), ketoprofen (Orudis), ketorolac (Toradol), asid mefenamic (Ponstel), meloxicam (Mobic), nabumetone (Relafen), piroxicam (Feldene)ndan lain-lain. 

Jangan lupa beritahu doktor, mengenai semua ubat yang anda gunakan termasuklah vitamin dan herba. Jangan memulakan ubat baru tanpa memberitahu doktor anda.

APA YANG PERLU SAYA BUAT SEBELUM MENGAMBIL HEPARIN?

Jangan menggunakan herparin jika anda ada alahan kepadanya (itu akan dipastikan oleh doktor terlebih dahulu), atau jika anda mempunyai:
  • Kekurangan platelet yang teruk dalam darah anda; atau
  • Pendarahan yang tidak terkawal. 
Untuk memastikan anda selamat menggunakan heparin, beritahu doktor anda jika anda mempunyai mana-mana keadaan lain seperti:
  • Jangkitan pada selaput jantung (juga dipanggil bacterial endocarditis );
  • Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal;
  • Pendarahan atau gangguan pembekuan darah, seperti hemofilia;
  • Gangguan perut atau usus;
  • Penyakit hati;
  • Anda dalam tempoh haid.
Bagaimanakah caranya untuk Saya Menggunakan Heparin ?

Heparin disuntik di bawah kulit atau ke dalam vena melalui IV. Anda akan ditunjukkan cara bagaimana untuk menggunakan IV di rumah.

Heparin tidak boleh disuntik ke dalam otot. Jangan menyuntik sendiri ubat ini jika anda tidak memahami sepenuhnya bagaimana untuk memberi suntikan dan melupuskan jarum yang digunakan, tiub IV, dan barangan lain yang digunakan untuk menyuntik ubat.

Biasanya doktor akan mengajar anda cara suntikan yang betul sebelum anda meninggalkan hospital (keluar dari wad)
sumber : google
Jarum pakai-buang yang telah digunakan hanya boleh digunakan sekali sahaja. Buang jarum yang digunakan dalam bekas kalis tusukan (minta ahli farmasi anda di mana anda boleh mendapat satu cara untuk melupuskannya). Pastikan bekas ini jauh daripada capaian kanak-kanak dan haiwan peliharaan.
suntikan dilakukan di bahagian bertanda titik-titik (lengan atas, perut, peha dan punggung atas)
Untuk memastikan heparin membantu anda dan tidak menyebabkan kesan berbahaya, darah anda hendaklah selalu diuji . Tahi anda juga mungkin perlu diperiksa kehadiran darah. Berjumpa dengan doktor anda secara berkala.

Jangan menggunakan suntikan heparin jika ia telah berubah warna atau mempunyai bendasing di dalamnya. Hubungi doktor anda untuk preskripsi yang baru.

Anda boleh bertukar dari suntikan heparin untuk pil pencair darah (yang diambil melalui mulut). Jangan berhenti menggunakan heparin sehingga doktor anda memberitahu anda. Anda mungkin perlu menggunakan kedua-dua jenis ubat suntikan dan pil heparin untuk masa yang singkat. 

Simpan pada suhu bilik jauh dari kelembapan dan haba.

Apa yang berlaku jika saya terlebih dos?

Gejala dos berlebihan mungkin termasuk mudah lebam, hidung berdarah, darah dalam air kencing atau najis, najis berwarna hitam, atau mana-mana pendarahan yang susah nak berhenti.

Jika tidak yakin untuk menyuntik sendiri bimbang silap suntik, eloklah dapatkan bantuan jururawat atau doktor untuk menyuntik anda.
Apa yang perlu saya elakkan semasa menggunakan heparin?

Elakkan daripada mengambil ubat-ubat lain yang boleh meningkatkan risiko pendarahan, seperti aspirin atau lain-lain ubat NSAID (ubat tahan sakit bukan steroid) termasuk ibuprofen (Motrin, Advil), naproxen (Aleve, Naprosyn), diclofenac (Voltaren), diflunisal (Dolobid ), etodolac (Lodine), flurbiprofen (Ansaid), indomethacin (Indocin), ketoprofen (Orudis), ketorolac (Toradol), asid mefenamic (Ponstel), meloxicam (Mobic), nabumetone (Relafen), piroxicam (Feldene), dan lain-lain 

Kesan sampingan heparin

Heparin boleh menyebabkan anda mempunyai episod pendarahan semasa anda menggunakan dan selama beberapa minggu selepas anda berhenti. Hubungi doktor anda segera jika anda  mudah lebam atau mengalami pendarahan luar biasa, seperti hidung berdarah, darah dalam air kencing atau najis, najis hitam, atau mana-mana pendarahan yang tidak akan berhenti. 

Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda tindakbalas alahan heparin seperti rasa mual, muntah, berpeluh, gatal-gatal, kesukaran bernafas, bengkak pada muka, bibir, lidah, atau tekak, atau berasa seperti anda mungkin akan pengsan.

Sesetengah orang yang menerima suntikan heparin mempunyai tindak balas kepada infusi (apabila ubat disuntik ke dalam vena). Beritahu penjaga anda dengan segera jika anda berasa mual, pening, berpeluh, atau sesak nafas semasa atau selepas suntikan heparin.

Hentikan menggunakan heparin dan hubungi doktor anda segera jika anda mempunyai apa-apa kesan sampingan yang serius seperti:

1. Kebas atau lemah secara tiba-tiba, terutamanya pada sebelah badan;

2. Sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba, kekeliruan, masalah dengan pandangan, ucapan, atau keseimbangan badan;

3. Sakit dada, batuk secara tiba-tiba, pernafasan berbunyi, bernafas dengan cepat, degupan jantung yang pantas;

4. Sakit, bengkak, hangat, atau kemerahan di salah satu atau kedua-dua kaki;

5. Masalah untuk bernafas;

6. Demam, menggigil, hidung berair atau mata berair.

Kesan sampingan heparin kurang serius pula seperti:

1. Sakit yang ringan, kemerahan, kepanasan, atau perubahan kulit di mana ubat disuntik;

2. Gatal yang ringan pada kaki anda;

3. Kulit yang berwarna biru.


Apakah ubat lain yang akan menjejaskan heparin?

Beritahu doktor anda tentang semua ubat-ubatan lain yang anda gunakan, terutamanya ubat:

1. Pencair darah lain, seperti warfarin (Coumadin, Jantoven);

2. Ubat salicylates seperti aspirin, Disalcid, Pil Doan, Dolobid, Salflex, Tricosal, dan lain-lain;

3. Dipyridamole (Persantine);

4. Bahan nikotin seperti rokok, gula getah, lozenges, atau tampalan pada kulit;

5. Ubat selsema, ubat alahan, atau ubat tidur (Allerest, Benadryl, Klorin-Trimeton Dimetapp, Sominex, Tylenol PM, dan lain-lain);

6. Hydroxychloroquine (Plaquenil, Quineprox);

7. Digoxin (digitalis, Lanoxin, Lanoxicaps);

8. Demeclocycline (Declomycin), doxycycline (Adoxa, Alodox, Avidoxy, Oraxyl, Doryx, Oracea, Vibramycin), minocycline (Dynacin, Minocin, Solodyn), atau tetracycline (Ala-Tet, Brodspec, Panmycin, Sumycin, Tetracap).


Senarai ini mungkin tidak lengkap dan ubat-ubatan lain boleh berinteraksi dengan heparin. Beritahu doktor mengenai semua ubat yang anda gunakan. Ini termasuk ubat vitamin, dan herba. 

Jangan memulakan ubat baru tanpa memberitahu doktor anda.

UBAT PENCAIR DARAH : WARFARIN
Untuk Pesakit yang mengamalkan WARFARIN. SILA BACA DAN FAHAMI BETUL_BETUL. MAKLUMAT PENTING INI DI BAWAH: 

Warfarin boleh menyebabkan pendarahan yang serius yang boleh mengancam nyawa dan juga menyebabkan kematian

Beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mempunyai 
  • Penyakit darah, 
  • Masalah pendarahan, terutamanya di dalam perut atau esofagus anda (saluran dari tekak ke perut), usus, saluran kencing atau pundi kencing, atau paru-paru, 
  • Tekanan darah tinggi; 
  • Serangan jantung; angina (sakit dada) penyakit jantung; 
  • Pericarditis (bengkak lapisan (sac) sekitar jantung); 
  • Endokarditis (jangkitan pada satu atau lebih injap jantung); 
  • Strok atau ministroke; 
  • Aneurysm (arteri atau vena yang semakin lemah atau mengoyak ); 
  • Anemia (bilangan sel darah merah yang rendah dalam darah); 
  • Kanser; 
  • Cirit-birit yang kronik; atau 
  • Penyakit buah pinggang atau 
  • Penyakit hati

Juga beritahu doktor anda jika anda selalu jatuh atau mempunyai kecederaan serius baru-baru ini atau pembedahan. 

Pendarahan juga lebih berlaku untuk orang lebih 65 tahun umur semasa rawatan warfarin, dan ia juga lebih cenderung dalam tempoh beberapa minggu pertama rawatan warfarin.

Pendarahan juga lebih kerap berlaku bagi orang-orang yang mengambil dos warfarin yang tinggi, atau mengambil ubat untuk jangka masa yang panjang ini. 
Risiko pendarahan semasa mengambil warfarin juga lebih tinggi bagi orang-orang yang menyertai dalam suatu aktiviti atau sukan yang boleh menyebabkan kecederaan serius. 

Beritahu doktor dan ahli farmasi jika anda mengambil atau bercadang untuk mengambil mana-mana preskripsi atau ubat, vitamin, pil makanan tambahan dan produk herba atau botani, kerana sebahagian daripada produk-produk ini boleh meningkatkan risiko pendarahan semasa anda mengambil warfarin. 

Jika anda mengalami mana-mana gejala berikut, hubungi doktor dengan segera: 
rasa sakit, bengkak, pendarahan dari luka yang tidak berhenti seperti biasa, hidung berdarah atau pendarahan dari gusi, batuk atau muntah darah atau muntah yang mengeluarkan bahan yang kelihatan seperti serbuk kopi, pendarahan luar biasa atau lebam, aliran haid meningkat atau pendarahan faraj, atau air kencing berwarna perang gelap, merah jambu, atau merah, tahi atau najis berwarna hitam atau berdarah, sakit kepala, pening, atau lemah-lemah badan.

Sesetengah orang yang mungkin bertindak balas berbeza terhadap warfarin berdasarkan keturunan atau genetik. Doktor anda boleh mengarahkan anda menjalani ujian darah untuk membantu mencari dos warfarin yang terbaik untuk anda. Patuhi semua temujanji dengan doktor anda. Doktor anda akan memerintahkan ujian tertentu untuk memeriksa tindak balas warfarin kepada anda.

Warfarin menghalang darah daripada membaku jadi ia mungkin mengambil masa yang lebih lama daripada biasa untuk menghentikan pendarahan jika anda tercedera. Elakkan aktiviti atau sukan yang mempunyai risiko yang tinggi untuk menyebabkan kecederaan.

Hubungi doctor segera jika berlaku pendarahan luar biasa atau ketika anda jatuh dan tercedera, terutamanya jika kepala anda tercedera.

Jika doktor anda memberitahu anda untuk berhenti mengambil warfarin, kesan ubat ini boleh bertahan selama 2 hingga 5 hari selepas anda berhenti mengambilnya. Berbincanglah dengan doktor anda mengenai risiko mengambil warfarin.

Mengapa WARFARIN diberi Kepada Anda?

Warfarin digunakan untuk menghalang darah beku daripada menggumpal atau membesar di dalam darah dan saluran darah anda. Ia diberikan kepada pesakit yang mempynai denyutan jantung tidak menentu, orang yang menggunakan injap jantung mekanikal (penggantian atau mekanikal), dan orang yang telah mengalami serangan jantung.

Warfarin juga digunakan untuk merawat atau menghalang trombosis vena (bengkak dan darah beku dalam vena) dan pulmonary embolism (darah beku di dalam paru-paru). Warfarin berada dalam kelas ubat yang dipanggil anticoagulants ('pencair darah'). Ia berfungsi dengan mengurangkan keupayaan pembekuan darah.


Bagaimana WARFARIN digunakan?

Warfarin adalah tablet diambil melalui mulut. Ia biasanya diambil sekali sehari dengan atau tanpa makanan. Ambillah warfarin di sekitar masa yang sama setiap hari. Ikut arahan pada label preskripsi anda dengan berhati-hati, dan tanyalah kepada doktor atau ahli farmasi untuk menerangkan mana-mana bahagian yang anda tidak faham.

Ambil warfarin tepat seperti yang diarahkan. Jangan mengambil lebih atau kurang daripada yang diarahkan atau mengambil lebih kerap daripada yang ditetapkan oleh doktor anda. Hubungi doktor anda dengan segera jika anda mengambil lebih daripada dos yang ditetapkan anda warfarin.

Doktor anda mungkin akan memulakan warfarin pada dos yang rendah dan menambah atau mengurangkan dos secara beransur-ansur berdasarkan keputusan ujian darah anda. Pastikan anda memahami arahan dos yang baru daripada doktor anda. Teruskan mengambil warfarin walaupun anda berasa sihat. Jangan berhenti mengambil warfarin tanpa berbincang dengan doktor anda.

Ubat ini boleh ditetapkan untuk kegunaan lain, tanyalah doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apakah langkah berjaga-jaga yang khusus yang perlu saya ikuti?

Sebelum mengambil warfarin, beritahu doktor anda dan ahli farmasi jika anda ada alahan kepada warfarin atau mana-mana ubat-ubatan lain. Jangan ambil dua atau lebih ubat yang mengandungi warfarin pada masa yang sama.

Pastikan untuk memeriksa dengan doktor atau ahli farmasi anda jika anda tidak pasti jika ubat mengandungi warfarin atau sodium warfarin.

Beritahu doktor dan ahli farmasi anda tentang ubat preskripsi yang lain, vitamin, dan pemakanan tambahan yang anda sedang atau merancang untuk mengambil, ubat-lubat lain terutamanya antibiotik, aspirin atau produk yang mengandungi aspirin dan lain-lain ubat tahan sakit bukan steroid seperti ibuprofen (Advil, Motrin) dan naproxen (Aleve, Naprosyn); heparin; ubat untuk kanser, kolesterol, selsema dan alahan, ubat  untuk kemurungan, kencing manis, masalah penghadaman (termasuk ulser dan pedih ulu hati), gout, penyakit jantung, penyakit mental, sawan, masalah tiroid, dan batuk kering; pil peranang (pil pencegah kehamilan); streptokinase; ticlopidine; atau urokinase.

Banyak ubat-ubatan lain juga boleh berinteraksi dengan warfarin, jadi pastikan untuk memberitahu doktor mengenai semua ubat yang anda ambil, walaupun tiada dalam senarai ini. Jangan mengambil sebarang ubat-ubatan baru atau berhenti mengambil sebarang ubat tanpa berbincang dengan doktor anda.

Beritahu doktor dan ahli farmasi anda mengenai produk herba atau botani yang anda ambil, terutamanya bromelains, ko-enzim Q10 (Ubidecarenone), jamu, produk kranberi, danshen, dong Quai, bawang putih, Ginkgo biloba, ginseng, dan St John Wort .

Terdapat banyak lagi herba atau produk botani yang mungkin memberi kesan kepada tindak balas warfarin. Jangan mula atau berhenti mengambil mana-mana produk herba tanpa berbincang dengan doktor anda.

Beritahu doktor anda jika anda mempunyai atau pernah mengalami penyakit tiroid atau kencing manis. Juga beritahu doktor anda jika anda mempunyai jangkitan seperti, penyakit gastrousus seperti cirit-birit, atau Guam (reaksi alahan terhadap protein yang terdapat dalam bijirin yang menyebabkan cirit-birit), atau penggunaan kateter (tiub plastik yang fleksibel yang dimasukkan ke dalam pundi kencing untuk membenarkan air kencing keluar).

Beritahu doktor anda jika anda mengandung, atau bercadang untuk menjadi hamil ketika mengambil warfarin. Anda tidak boleh mengambil warfarin jika anda mengandung. Berbincang dengan doktor anda tentang penggunaan kawalan kelahiran atau perancang keluarga yang berkesan semasa mengambil warfarin. Jika anda mengandung ketika mengambil warfarin, hubungi doktor anda dengan segera.

Warfarin boleh membahayakan janin. Beritahu doktor anda jika anda menyusukan bayi.

Jika anda melakukan pembedahan, termasuk pembedahan pergigian, atau apa-apa jenis pembedahan atau pergigian, beritahu doktor atau doktor gigi bahawa anda mengambil warfarin.

Doktor mungkin memberitahu anda untuk berhenti mengambil warfarin sebelum pembedahan atau menukar dos warfarin sebelum pembedahan atau prosedur. Ikut arahan doktor anda dengan berhati-hati ikuti semua temu janji dengan dengan doktor untuk mendapatkan dos warfarin yang terbaik untuk anda.

Elakkan minum arak semasa anda mengambil ubat ini.

Jika anda akan menerima imunisasi (suntikan vaksin), atau apa-apa suntikan lain ke dalam otot, beritahu pakar kesihatan bahawa anda mengambil warfarin.

Apakah arahan pemakanan khas yang perlu saya ikuti? 

Makan makanan yang sihat, dengan jumlah yang sama bagi makanan yang mengandungi vitamin K.

Tanya kepada doktor atau ahli farmasi anda untuk senarai makanan yang mengandungi vitamin K. Pastikan untuk berbincang dengan doktor anda sebelum anda membuat apa-apa perubahan dalam diet anda atau sebelum anda mencuba untuk menaikkan atau mengurangkan berat badan.

 Jangan makan makanan yang mengandungi vitamin K dalam jumlah yang besar, seperti  sayur-sayuran berdaun hijau atau minyak sayuran tertentu, seperti kacang soya atau minyak canola, yang mengandungi sejumlah besar vitamin K. Elakkan jus atau produk yang mengandungi cranberry.

Beritahu doktor anda jika anda minum nutirisi tambahan atau makan menggunakan tiub makan.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa makan ubat?

Ambil dos yang tertinggal dengan seberapa segera selepas anda ingat, jika ia adalah pada hari yang sama. Jangan mengambil dos berganda pada keesokan harinya untuk menggantikan dos yang tertinggal. Berbincang dengan ahli farmasi atau doktor anda jika anda terlepas dos warfarin.

Apakah kesan-kesan sampingan Warfarin?

Warfarin boleh menyebabkan kesan sampingan. Beritahu doktor anda jika mengalami tanda-tanda serius seperti:
1. perubahan rasa lidah
2. keletihan
3. kulit pucat
4. kehilangan rambut
5. rasa sejuk atau kesejukan

Jika anda mengalami mana-mana gejala berikut, seperti yang disenaraikan dalam AMARAN PENTING, sila hubungi doktor anda dengan segera:

1. gatal-gatal
2. ruam
3. gatal
4. kesukaran bernafas atau menelan
5. bengkak pada muka, tekak, lidah, bibir, atau mata
6. suara serak
7. sakit dada
8. bengkak tangan, kaki, dan buku lali
9. demam
10. mengalami jangkitan
11. loya atau mual
12. muntah
13. cirit-birit
14. hilang selera makan
15. sakit di bahagian atas kanan perut
16. kuning pada kulit atau mata
17. gejala selesema
18. sakit sendi atau otot
19. kepayahan untuk bergerak mana-mana bahagian badan anda
20. rasa kebas, mencucuk, tusukan, terbakar, atau rasa menjalar pada kulit
21. sakit pada zakar ktika ereksi yang berlangsung selama berjam-jam

Anda perlu tahu bahawa warfarin boleh menyebabkan nekrosis atau gangren (kematian kulit atau tisu badan yang lain).

Hubungi doktor anda dengan segera jika anda melihat warna keunguan atau warna gelap kulit, perubahan kulit, ulser, atau masalah yang ganjil di kawasan kulit atau badan anda, atau jika anda mempunyai kesakitan yang teruk yang berlaku secara tiba-tiba, atau perubahan suhu atau warna pada mana-mana kawasan badan anda. 

Hubungi doktor anda dengan segera jika jari kaki anda menjadi sakit atau menjadi ungu atau berwarna gelap. Anda mungkin memerlukan rawatan perubatan dengan segera untuk mengelakkan pemotongan (pembuangan) bahagian badan yang terlibat.

Warfarin boleh menyebabkan kesan sampingan yang lain. Hubungi doktor anda jika anda mengalami kesan sampingan yang lain semasa mengambil ubat ini.

Bagaimanakah Saya PERLU Simpan WARFARIN ini ?

Simpan ubat ini di dalam bekas yang diberi oleh ahli farmasi, tertutup rapat, dan jauh daripada kanak-kanak. Simpan pada suhu bilik dan jauh daripada haba yang tinggi, kelembapan tinggi, dan cahaya.

Buang mana-mana ubat yang telah lama atau tidak diperlukan lagi. Bincanglah dengan ahli farmasi anda mengenai pelupusan ubat-ubatan anda yang betul.

Tanda-tanda terlebih dos WARFARIN termasuklah :

1. tahi atau najis berdarah atau merah,
2. Batuk atau ludah berdarah
3. Pendarahan yang terlalu banyak ketika haid
4. Air kencing berwarna perang gelap, merah jambu atau merah 
5. batuk atau bahan muntah yang kelihatan seperti serbuk kopi
6. Bintik-bintik merah di bawah kulit
7. Pendarahan atau lebam yang ganjil
8. Pendarahan tanpa henti pada luka kecil

Apakah maklumat lain yang perlu saya tahu tentang warfarin?

Beritahu semua penyedia penjagaan kesihatan anda bahawa anda mengambil warfarin. Jangan biarkan orang lain mengambil ubat anda. 


Adalah penting untuk anda menyimpan senarai bertulis semua ubat yang anda ambil, serta mana-mana produk seperti vitamin, mineral, atau lain-lain tambahan diet. 

Anda harus membawa senarai ini dengan anda setiap kali anda berjumpa doktor atau jika anda dimasukkan ke hospital. Ia juga maklumat yang penting untuk anda dalam hal kecemasan.


UBAT PENCAIR DARAH : ASPIRIN
Bagaimana Aspirin Bertindak Dalam Badan?

Aspirin berfungsi mengurangkan penghasilan bahan semulajadi dalam badan iaitu prostaglandin. Aspirin bertindak sebagai perencat enzim cyclooxygenase 1 (COX-1) dan cyclooxygenase 2 (COX-2) yang berfungsi menghasilkan prostaglandin.
Penghasilan prostaglandin menyebabkan pembekuan darah, rasa sakit dan pembengkakan. Oleh kerana tindakan aspirin adalah tidak selektif, kebaikan fungsi prostaglandin iaitu dalam pengekalan ketebalan lapisan perut turut terjejas. Ini menjelaskan kesan sampingan seperti ulser perut, keadaan perut yang tidak selesa dan sebagainya akibat pengambilan aspirin.
Cara Pengambilan Aspirin
Tablet aspirin boleh diambil begitu sahaja dengan segelas air atau dilarutkan dalam segelas air sebelum diminum. Ianya bergantung kepada jenis formulasi tablet aspirin. Anda perlu merujuk kepada label ubat atau doktor dan ahli farmasi bagi mengenalpasti cara pengambilan ubat yang betul. 
Bagi mengelakkan ulser perut atau keadaan perut yang tidak selesa, aspirin perlu diambil bersama-sama makanan atau selepas makan. Dos aspirin bergantung kepada jenis rawatan.

Dos Pengambilan Aspirin
Tahan sakit
300mg hingga 900mg setiap 4 hingga 6 jam. Dos maksima adalah 4g sehari. 
Anda perlu berhenti mengambil Aspirin jika anda masih berasa sakit selepas 10
hari

Cair Darah
75mg hingga 325mg sehari. Penentuan dos yang sesuai bergantung kepada
keperluan dan keadaan pesakit. Pengambilan aspirin setiap hari haruslah
mengikut nasihat doktor sahaja. Jika terlupa satu dos, Aspirin perlu diambil
sebaik saja ingat. Jangan gandakan dos bagi menggantikan dos yang tertinggal.
Jangan berhenti mengambil Aspirin sebelum mendapat nasihat doktor.

Kesan Sampingan Yang Mungkin Dialami?
  • ·         Loya
  • ·         Muntah
  • ·         Sakit perut
  • ·         Pedih hulu hati (heartburn)

Jika anda mengalami kesan sampingan seperti ruam, sesak nafas atau bengkak pada mata, muka, bibir, lidah atau tekak, anda mungkin menghadapi masalah alergi/alahan pada Aspirin. Anda perlu berhenti mengambil Aspirin dan segera berhubung dengan doktor.
Tanda-tanda pengambilan dos Aspirin berlebihan adalah hiperventilasi, berpeluh, bunyi bising di telinga (tinnitus), pekak, badan menggeletar, sawan dan pengsan untuk seketika. Pesakit ini perlu dibawa ke hospital untuk menerima rawatan selanjutnya.
Perkara-Perkara Yang Perlu Diketahui
  • 1. Aspirin tidak boleh diambil oleh kanak-kanak dan remaja berumur 16 tahun ke bawah. Pengambilan Aspirin oleh golongan ini boleh menyebabkan Sindrom Reye berlaku (keadaan di mana lemak berkumpul di otak, hati dan organ lain).
  • 2. Aspirin tidak boleh diambil oleh pesakit yang mengalami masalah alergi/alahan pada ubat tersebut. Alergi/alahan pada Aspirin selalu berlaku kepada pesakit asma.
  • 3. Maklumkan kepada doktor jika anda mengandung (terutama selepas 32 minggu), ingin mengandung atau sedang menyusu. Ini kerana Aspirin mungkin akan memudaratkan bayi dalam kandungan atau menimbulkan masalah ketika melahirkan anak jika diambil selepas kandungan berusia 32 minggu.
  • 4. Jika anda perlu mengambil Aspirin setiap hari, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil ubat NSAID yang lain (Ibuprofen, Naproxen dan lain-lain)
  • 5. Maklumkan kepada doktor jika anda mengandung (terutama selepas 32 minggu), ingin mengandung atau sedang menyusu. Ini kerana Aspirin mungkin akan memudaratkan bayi dalam kandungan atau menimbulkan masalah ketika melahirkan anak jika diambil selepas kandungan berusia 32 minggu.
  • 6. Maklumkan kepada doktor jika anda pernah mendapat ulser perut, masalah pendarahan seperti penyakit hemophilia serta anemia (kurang darah). Ini penting bagi mengelakkan anda diberi Aspirin sebagai pilihan rawatan.
  • 7.    Aspirin tidak sesuai digunakan untuk rawatan penyakit gout.
  • 8.  Jika anda minum alkohol setiap hari, bertanyalah kepada doktor dahulu sebelum anda mengambil Aspirin sebagai ubat tahan sakit.
  • 9. Bertanyalah kepada doktor atau ahli farmasi sebelum mengambil Aspirin sekiranya anda mengambil pil makanan tambahan (dietary supplement) seperti Evening Primrose Oil, Ginkgo, Fish Oil (Omega-3 Fatty Acid), Danshen, Dong Quai dan lain-lain.
  • 10. Aspirin harus disimpan dalam pembungkusan asal, dalam suhu bilik dan di tempat yang kering. Aspirin perlu dibuang sekiranya tablet mengeluarkan bau masam (seperti cuka).

UBAT PENCAIR DARAH LAIN : TANZIPARIN
Senarai ini mungkin adalah kesan sampingan yang kurang lengkap. Hubungi segera doktor SEGERA jika anda mengalami kesan sampingan yang lainatau hubungi talian Pusat Racun Negara (PRN) di :

Waktu Pejabat: 
1-800-88-8099 / +604-657 0099
(Isnin - Jumaat: 8.10am-5.10pm)

Selepas Waktu Pejabat (Termasuk Hujung Minggu dan Cuti Umum)

+6012-430 9499

KESIMPULANNYA : 

Sekiranya ibu-ibu dibekalkan ubat pencair darah selepas pulang dari hospital, jangan abaikan pengambilannya ya. Ubat pencair darah itu mungkin merupakan menyelamat anda daripada bahaya darah beku. Ingatlah nyawa itu sangat berharga. Apa jua ubatan yang dibekalkan adalah sebagai ikhtiar untuk kita menjadi lebih sihat. Jika takut atau bimbang suntikan sendiri tidak betul, eloklah dapatkan suntikan tersebut di klinik berhampiran. 

Mencari tip kesihatan dan suplemen Shaklee semasa hamil, bersalin dan menyusu, boleh hubungi saya ya. 


KOLEKSI TESTIMONI SET HAMIL & BERSALIN SHAKLEE

Disini bonda kongsikan sedikit testimoni pengguna set hamil Shaklee yang excited dengan perubahan dan lebih segar bugar lepas mengamalkan set Shaklee ni. Untuk testimoni yang lebih banyak jangan lupa klik pada gambar koleksi testimoni di bawah ya. 

Testimoni bonda sendiri, hamilkan Raiqa baru-baru ini




KLIK PADA GAMBAR UNTUK TESTIMONI SET HAMIL, BERSALIN & MENYUSU SHAKLEE SELANJUTNYA
CARA TEMPAHAN SET MENGANDUNG (PRENATAL SHAKLEE) MELALUI BONDAMIZA & BERSALINMENYUSU.COM

Untuk bonda bantu ibu-ibu buat belian dengan keahlian yang mana lebih menjimatkan sehingga 20% dengan mode bayaran tunai ke bank (CIMB / MAYBANK). Manfaat keahlian boleh terus ke link ini ya. 

 ibu-ibu boleh hubungi bonda / whatsapp terus bonda di talian 

Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):
* Produk-produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni addalah maklumbalas pengguna dan setiap orang mempunyai kesan & pengalaman yang berbeza.

MENARIK DIBACA: 

You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..