SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

OPS! KENTUT VAGINA, ATASINYA SEGERA

Masalah angin melanda..agak memalukan... dan menyebabkan stress, tamb ah -tambah kalau asyik keluar angin non stop. kejab -kejab je kentut....

Masalah angin melanda..agak memalukan... dan menyebabkan stress, tambah-tambah kalau asyik keluar angin non stop. kejab-kejab je kentut.. haih...


APA ITU KENTUT VAGINA?
Ia adalah keadaan di mana terasa seperti angin yang keluar daripada faraj terutama ketika sedang banyak bergerak, bangun dan duduk seperti ketika solat. Pada ketika ini, ramai wanita was-was sama ada angin itu keluar melalui dubur atau melalui faraj.

Daripada segi fisiologinya, vagina adalah tiub yang berotot dan berdinding membran sepanjang 7-9cm yang menghubungkan pangkal rahim ke bukaan faraj. Bukaan ini dikawal oleh beberapa otot kemut sama seperti otot yang mengawal bukaan dubur dan salur kencing.

Dalam keadaan biasa, tiub ini berada dalam keadaan tertutup dan kempis dan tidak mengeluarkan sebarang angin melainkan seorang wanita itu mempunyai masalah fistula (lubang penyambung), antara rektum (usus besar) dan vagina akibat pembedahan antara usus dan faraj. Keadaan ini menyebabkan angin dari usus besar dapat memasuki faraj.

PUNCANYA: OTOT PERANAKAN MENJADI LEMAH SELEPAS BERSALIN
Kebanyakan wanita yang sudah melahirkan anak, kentut vagina berlaku adalah kerana disebabkan otot-otot kemut di bahagian vagina menjadi lemah, berlakunya masalah peranakan jatuh atau juga disebabkan masalah pengawalan pundi kencing.

CARA MENGURANGKAN ANGIN KELUAR DARIPADA FARAJ 
  • Berdehem (batuk kecil) sekurang-kurangnya tiga kali selepas membuang air kecil.
  • Membasuh kemaluan dengan cermat dan sempurna
  • Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain ataupun yang dapat menutupi ruang disekitar faraj dengan rapat menggunakan tuala pelekat (pantyliner) yang nipis dan bersih. 
  • Memakai seluar dalam yang kemas supaya udara tidak boleh keluar masuk sebelum berwuduk dan menunaikan solat.
  • Mengambil wuduk setiap kali ingin solat

APA KAEDAH MENGATASI KENTUT VAGINA ? ADA 2 CARA : 
1. SENAMAN KEGEL(KEMUTAN)
Senaman kegel membantu mengetat dan mengukuhkan corong faraj dan menyempitkan pembukaan faraj yang renggang itu. Dengan corong faraj yang sempit dan kemas, angin tidak mudah masuk ketika wanita bergerak atau ketika hubungan kelamin berlaku,

Amalan ini dapat membantu melangsingkan otot kemutan dan dan dapat membantu dalam mengintimkan semula hubungan suami isteri.

Sewaktu membuang air kecil, buat kemutan bagi menghentikan aliran air kencing secara tiba-tiba. 
Tahan dan kira hingga bilangan 10 sebelum melepaskan baki kencing seperti biasa. Otot pada pangkal rahim anda cukup kuat jika dapat menahan kencing tanpa menggerakkan kaki.

Lakukan kaedah ini semasa pundi kencing anda telah kosong. (Di larang menahan kencing kerana tabiat ini boleh menyebabkan masalah kencing tak lawas). 

Tahan otot selama kira-kira 10 kiraan, rehatkan semula dalam kiraan 10. Dan ulangi semula sebanyak 4 kali pada satu sesi.

Lakukan teknik KEMUTAN sebanyak 3 sesi dalam sehari. Lakukan senaman ini dimana-mana yang anda selesa tidak kira semasa berehat, menonton tv, membaca buku, sedang memandu, berjalan atau berdiri.

2. MENGAMBIL SUPLEMENT

Menurut kajian masalah kentut vagina ini berlaku disebabkan paras hormon estrogen yang rendah dalam badan. Ini kemungkinan berlaku selepas seseorang wanita itu bersalin dan paras hormonnya masih tidak stabil.

Ada 2 suplemen cadangan yang suka saya nak kongsi iaitu: 

Alfalfa Complex shaklee antara cadangan terbaik, yang juga dikenali sebagai super-food (juga dikenali sebagai kacip fatimah moden) yang amat membantu dalam kesihatan organ peranakan. Ia membantu dalam pengecutan otot rahim, mengawal keseimbangan hormon dan juga merendahkan keasidan di kawasan tersebut.

Ostematrix Shaklee yang kaya kalsium, magnesium dan beberapa mineral penting amat membantu dalam kesihatan otot dan urat saraf. Ia membantu dalam pengawalan otot (regangan dan pengecutan), membantu mengetatkan semula otot di bahagian peranakan yang longgar, dan memperbaiki masalah organ reproduktif.


KESIMPULAN : 
Dengan mengamalkan senaman kegel dan mengambil suplement ALFALFA, OSTEMATRIK Shaklee, insyaallah masalah kentut vagina akan berakhir disamping mendapat rahim yang lebih sihat serta membaiki hubungan suami isteri. 

Nak rasai kesannya, kenalah mencuba. Mencegah kan lebih baik daripada merawat? 

ni ada petua orang-orang tua : elakkan memakan cili hidup dan sayuran berangin. Insyallah, masalah kentut vagina akan berkurangan.


Jika mencari tip kesihatan dan suplemen Shaklee semasa hamil, bersalin dan menyusu, boleh hubungi saya. Nak? Boleh saya bantu anda? hubungi saya di talian seperti di bawah



😊
Hubungi saya khidmat nasihat percuma, keahlian Shaklee dan bonus tunai semula.
 Sharifah Salmiza (Bonda Miza)

012 585 2034 

(whatsapp/telegram/sms/call)

www.bondamiza.com

www.bersalinmenyusu.com

"Founder of BondaMiza Millionaire"
"Founder of Empayar Wanita Sedunia"
"Founder of Preggy Mom Club"


feel free to share dengan semua.

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza

Anda ingin mencuba, atau mahu hadiahkan  VIVIX SHAKLEE kepada mereka yang tersayang??
BELI 2 BOTOL VIVIX SHAKLEE:  
  • PERCUMA KEAHLIAN SEUMUR HIDUP BERNILAI RM69.00 & PERCUMA POS
  • DAPAT SEMULA BONUS TUNAI DARIPADA SHAKLEE BERNILAI RM34
  • PENJIMATAN HAMPIR RM300.00 KESELURUHAN
TAWARAN KEAHLIAN SHAKLEE :
Melalui keahlian anda layak :
Keahlian Shaklee seumur hidup percuma* (untuk pembelian minima 200uv keatas sahaja) 
* Bonus TUNAI ahli
* Pembelian pada harga ahli yang lebih jimat 

Bimbingan dan tunjuk ajar (bisnes shaklee)
* Jemputan ke Secret Group BondaMiza dan MFMS The Most Happening Shaklee Team In Malaysia





 Lain-lain bahan bacaan berkaitan : 


You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..