SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

PENGALAMAN HAMIL, BERSALIN & MENYUSU PADA USIA 36 TAHUN

Salam sejahtera semua pembaca blog kesayangan bonda, dah 8 bulan Bonda lahirkan baby Raiqa. Since asyik busy dengan anak-anak dan bisnes, s...

Salam sejahtera semua pembaca blog kesayangan bonda, dah 8 bulan Bonda lahirkan baby Raiqa. Since asyik busy dengan anak-anak dan bisnes, so hari ni nak share pengalaman hamil dan bersalinkan baby ketiga bonda, Raiqa Arissa. 

Apabila hamil usia border line, memang banyak cabaran ditambah pula dengan pengalaman bonda hamil dengan masalah GDM 2 kali.


PENGALAMAN HAMIL ANAK KETIGA


suka pula jalan-jalan time pregnant. Tengah hamilkan Raiqa 6 bulan macam tu, tempat yang boleh beriadah pun tempat sejuk termasuklah Cameron Highland (tak tahulah mengandung kali ni tak boleh terlebih panas)

Sepanjang awal kehamilan, bonda pun macam kebanyakkan ibu lain, tak terlepas alahan, kali ni lebih kepada bau, tetapi alhamdulillah, kesihatan secara keseluruhan masih baik. 

Masa mengandung, bonda masih lagi bekerja. Part mencabar, drive hari-hari jauh.

Waktu itu saya masih bekerja dan perlu drive kereta sendiri ulang alik kerja lebih kurang 100km sehari. tempat kerja memang agak jauh, keluar gelap, balik pun gelap. Walaupun ada alahan, kadang-kadang melarat mual dan pening tapi masih boleh ke tempat kerja dengan jayanya. Alhamdulillah, badan kekal segar dan cergas.

Saya kurang muntah, tak seperti mengandung anak pertama, muntah kerap sampai sakit tekak dan kurang air. Tapi untuk kali ni, lebih kepada tak tahan bau, especially bau peluh sendiri. Namun begitu, alahan anak ketiga ni kurang teruk dari alahan mengandung kali ke dua.

Yang ketara, tak boleh berpanas kerap. Sehari terpaksa salin lebih kurang 4-6 helai baju. Kadang-kadang sebelum tidur salin lagi. mandi usah dikiralah berkali-kali, rasa panas, peluh sikit mesti mandi, Tengah malam pun sanggup bangun mandi hehehe, walaupun tidur dalam aircond. Ada tak yang serupa bonda?
Berbalik cerita alahan bau tadi, segala bau shampoo, minyak wangi, sabun, minyak patrol, asap jalan apa sahaja yang punya bau semuanya jadi tak tahan. Kiranya pergi mana pun tak da peluang nak calit minyak wangi. heheh

Syukur bau masakan ok pula, alhamdulillah, makan lalu. Part paling kritikal masa nak mandi, dah semua sabun tak boleh nak bau kan, jadi mandi hanya guna air limau purut, itu je ku mampu tahan. Makanya berbakul limau terpaksa dibeli. hehehe

Tahu tak alahan bau ni bonda jadi macam mana?, bau tu seolah-olah kita sedut benda yang melemahkan kita, terus kepala pening, rasa dah tak boleh buat apa-apa, terus perlu duduk atau baring lama nak pulihkan balik, baru boleh sambung kerja. Dah jadi macam superman yang terkena batu meteor hijau, terus jadi lemah. :P


Kalau di rumah, sabun mencuci baju dan pinggan jenis bau kuat, semua terpaksa tukar. Alhamdullilah, saya beralih ke 'Shaklee home get clean', sebab sabun-sabunnya tiada bau yang sangat kuat. Walaupun tak ada bau, bukanlah baju jadi bau hapak, after wash dia bau segar yang hidung bonda boleh terima.


Deodorant pun tukar ke 'unscented' jenama dove dan guna deodorant jenis batu garam.Sampai satu keluarga diharamkan pakai wangian sepanjaang hamil. Kesian depa. 

Sambung balik bab ulang alik check-up perut plak, kali ni dah tak sekerap mengandung kali ke dua, 4 tahun lalu. Apapun masih sederhana kerap, 2 minggu sekali. Bonda follow semua appointment tanpa miss sebab nak pastikan kandungan sihat. Doktor kata masuk ward sebab gula tak stabil, bonda follow je, walaupun ngeri kena cucuk insulin.. uwaaaa 

terpaksalah hadap jarum hari-hari, inject sendiri walaupun sakit. Asalkan baby sihat sudahlah. Mujurlah badan bonda cukup vitamin. Alhamdulillah. Kuatlah semangat kan.
Alhamdulillah, diberikan kesihatan yang agak baik walaupun saya ada GDM setiap kali hamil dan perlu mengambil suntikan insulin. Ini semasa bulan Ogos 2016. Ini birthday cake, rakan-rakan opis buat makan-makan.

sambung cerita di atas semula...

Disebabkan hamil pada usia 35 tahun, dengan rekod 2 kali GDM, cser pun dah 2 kali. maka buku mengandung memang sah-sah dicop RISIKO TINGGI. Jadi sebagai ibu, badan kena pastikan sihat dan yang penting cukup nutrisi. 

Dalam regim pemakanan yang agak ketat untuk pastikan gula stabil, maka bonda tak miss suplemen yang disyorkan. Suplemen sangat penting tau, kalau tidak badan akan lemau dan cepat lapar.


Untuk pastikan badan sentiasa segar, inilah yang binda telan  selalu, multivitamin (Vitalea Iron Formula), Vitamin C dan Ostematrik  memang penting untuk pastikan badan kita sihat dan cukup kalsium bagi membentuk tulang yang kuat pada ibu & baby dalam kandungan. Jangan lupa B complex dengan asid folik untuk keperluan baby dalam perut juga ok.
Bacaan tekanan darah dan bacaan gula semakin baik, walaupun hanya bacaan gula pagi sahaja punya masalah dan perlukan insulin sebelah malamnya. 

Nak tahu lanjut pasal bonda dengan GDM on insulin, klik di sini ya. Banyak bonda kongsikan kat sana.


Inilah Raiqa Arissa masa dalam berpantang, kain bedung pun tertanggal tidurmya tak diam.



Alhamdulillah, lepas selesai bersalin, Raiqa sihat, Gula dalam darah dia normal. selang beberapa jam sekali masih kena monitor bacaan gula dalam darah ibu dan anak. Semua kembali normal. Satu yang kurang best adalah ibu cser terdedah risiko darah beku, dan ia berlaku pada saya. owh tidak!

Selepas hampir 3 jam dalam bilik bedah, sy dah boleh balik ke ward untuk pantauan selama 6 jam. Masih dalam keadaan berpuasa dan terbaring tak rasa apa-apa. Berehatlah untuk 6 jam tanpa bantal terlentang. Selang beberapa jam, nurse akan datang untuk buat pantauan dan membantu menyalin baju dan pastikan kita tidak alami pendarahan. Semasa pemantauan tu, saya ada alami darah beku, agak kelam kabut sikit sebab risau pasal darah beku pula. 2 3 kali jugalah doktor datang check dan cuci. 

Sakit juga tu.. Mujur kesan bius ada sikit-sikit lagi, jadi dapatlah bertahan walaupun sakit. Kalau bius dah habis, mau ku nangis tersedu juga bila part kena tekan kat cser tu. 

oklah, dah tengah malam pun, esok lusa bonda sambung kisah lepas kena cuci darah beku plak yea.



Kisah berpantang anak pertama dan kedua bonda, boleh baca di sini ya, klik sini

Terima kasih kerana sudi meluangkan masa.

'Be Simply Healthy'
Bonda Miza


INGIN DAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA DAN SEISI KELUARGA?


INGIN MENJANA PENDAPATAN BERSAMA SHAKLEE?   
Hubungi saya Konsultan & Pengedar Shaklee sah anda

012 585 2034 
(whatsapp/telegram/sms/call)

www.wasap.my/+60125852034/JoinShaklee
 
 
http://www.bersalinmenyusu.com/2017/02/bisnes-shaklee-kelebihan-jadi-ahli.html

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?
INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?
SILA HUBUNGI SAYA:
- See more at: http://www.bersalinmenyusu.com/2014/11/masalah-kesihatan-ibu-semasa-berpantang.html#sthash.e2oiXMKI.dpuf

INGIN TAHU CARA BISNES MUDAH BANTU ANDA JANA PENDAPATAN? KLIK PADA GAMBAR SAYA DI BAWAH
http://www.bersalinmenyusu.com/2017/03/cara-mudah-mula-bisnes-dari-rumah.html
INGIN TAHU CARA BISNES MUDAH BANTU ANDA JANA PENDAPATAN? KLIK PADA GAMBAR SAYA DI ATAS

MENARIK DIBACA: 

You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..