SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA

SELAMAT DATANG KE BLOG INFORMASI KEHAMILAN, BERSALIN & MENYUSU MALAYSIA
LEADER & PENGEDAR SHAKLEE TERBAIK. DAPATKAN VIVIX, SUPLEMEN HAMIL, BERSALIN MENYUSU SHAKLEE MALAYSIA

PANDUAN BERSALIN NORMAL

Salam semua pembaca yang dikasihi. Alhamdulillah, sudah masuk tahun baru pun kita.. Salam Maal Hijrah yea. Baiklah sebagaimana perm...


Salam semua pembaca yang dikasihi.

Alhamdulillah, sudah masuk tahun baru pun kita.. Salam Maal Hijrah yea. Baiklah sebagaimana permulaan tahun baru ini, begitu jugalah episod hidup kita bermula. Dimulai dengan fasa kandungan seterusnya melahirkan dan membesar seterusnya kematian.

Topik hari ni yang bakal kita berkongsi adalah Bersalin Normal dan Bersalin Pembedahan (Ceasarean). Semua ada kaedah yang berbeza. Baiklah, buat ibu yang bakal melahirkan, moga panduan Kelahiran normal dan Ceasarean di bawah digunakan sebagai persediaan kelak. Baiklah :D

APA ITU BERSALIN NORMAL?

Bersalin normal adalah proses kelahiran bayi melalui vagina ibu. Bersalin normal biasanya dimulai dengan kontraksi pada uterus dan menyebabkan perubahan pada serviks (membuka dan menipis).

Sakitnya bersalin juga pelbagai, ada yang bermula dengan turunnya tanda, atau pecahnya ketumban, atau juga rasa senak yang berulang-ulang. Setiap Ibu akan mempunyai pengalaman yang berbeza pada setiap kelahiran.

Wanita hamil kali pertama mungkin mengambil masa sehingga 13 jam untuk bersalin berbanding lebih kurang 8 jam untuk wanita yang pernah bersalin. Kalau dah banyak kali bersalin, maka insyaAllah akan lebih mudah prosesnya.


PROSES KELAHIRAN BOLEH DIBAHAGI KEPADA TIGA (3) FASA:

Dalam apa juga proses kelahiran normal, semuanya akan perlu melalui 3 fasa ini :

Sebagai persediaan, setelah turunnya tanda, biasanya ibu akan mula melalui fasa 1 kelahiran. Ketika ini ibu harus bersedia dengan perkara-perkara berikut :

* Menyediakan persalinan ibu dan bayi termasuk tuala, selimut, stokin 
* Kad merah
* Minyak panas / telon
* Makan dan minum 
  (untuk memberikan tenaga secukupnya semasa melahirkan)
*Mandi (jika sempat)

Bersegeralah ke hospital.

Fasa Pertama Kelahiran : 

  • Kelahiran bermula dengan mulanya fasa pertama proses kelahiran
  • Rahim akan mengecut setiap 10-30 minit pada mulanya dan pengecutan berlaku untuk jangka masa 40 saat
  • Kadar pengecutan rahim akan meningkat perlahan-lahan setiap 2 minit
  • Setiap kali rahim mengecut, pangkal rahim akan membuka sehingga mencapai 10cm atau 4 inci lebar
  • Biasanya pangkal rahim diselaputi lapisan mukus yang menolong mencegah jangkitan. Lapisan tersebut akan dikeluarkan sebelum proses kelahiran bermula.
  • Ini boleh diikuti dengan pecahnya selaput air ketuban ("water bag membrane").
Pada fasa ini ada yang mengambil masa yang panjang, maka digalakkan ibu untuk makan dan tidur secukupnya bagi mengumpul tenaga untuk melalui proses melahirkan anak kelak.

Dinasihatkan juga buat ibu-ibu beragama Islam. Sekiranya keadaan anda mengizinkan untuk bersolat, maka janganlah ditinggalkan solat tersebut. Anda masih mempunyai ruang untuk bersolat walaupun di hospital. Mintalah bantuan jururawat dan pasangan anda.

Jika sakit berterusan, ibu haruslah bersabar. Banyakkan berzikir atau berselawat. Mohon Allah permudahkan urusan melahirkan kelak. Bagi ibu yang tidak dapat menahan sakit yang kuat, biasanya doktor akan menasihatkan suntikan epidural diberikan. 
  

Fasa Kedua Kelahiran :

Biasanya apabila bukaan telah mencapai 5 sentimeter dan ke atas, maka proses melahirkan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja. Bersedialah wahai ibu. Anda akan menjadi ibu. Dalam fasa kedua ini, 

  • Bayi / janin akan dikeluarkan dari rahim melalui vagina. Ianya berlaku apabila otot rahim (uterus) dan abdomen mengecut dengan kuat dan menolak bayi/ janin keluar.
  • Biasanya bagi kelahiran normal, kepala bayi dilahirkan dahulu, dan kemudian diikuti dengan bahagian badan bayi.
  • Selepas dilahirkan, tali pusat bayi yang menghubungkan bayi kepada uri akan dikapit dan dipotong.
Sekiranya bayi berkedudukan songsang, bahagian punggungnya akan dikeluarkan dahulu. Dalam keadaan ini kaki bayi akan terlipat ke atas.

Namun sekarang, kebanyakkan kelahiran songsang mudah dikesan awal dan bagi mengurangkan risiko pada bayi songsang, bagi ibu yang kali pertama hamil, selalunya bayi akan dikeluarkan melalui pembedahan "caesarean". (akan kita bincangkan dalam topik seterusnya). Sila baca punca-punca perlunya pembedahan ceasarean di sini 


Fasa ketiga kelahiran

Fasa ketiga kelahiran berlaku lebih kurang ¼ - ½ jam selepas bayi dilahirkan.

  • Uri akan dikeluarkan. Uri bersambung kepada bayi melalui tali pusat yang terdiri daripada saluran darah dan tisu kolektif.
  • Rahim ibu akan dipastikan bersih dan tiada tertinggal sisa uri.
Bagi kebanyakkan ibu, mereka akan mengalami luka di bahagian vagina, sama ada koyakan akibat kelahiran atau digunting semasa proses melahirkan. Doktor / juruawat akan memastikan setiap luka koyakan akan dijahit dengan kemas dan dicuci.

Bagi ibu yang kehilangan banyak darah, biasanya, bekalan darah akan dimasukkan semula ke badan ibu dalam kadar segera bagi mengelakkan tumpah darah yang serius.

Bagi kelahiran normal tanpa sebarang kompikasi. Proses melahirkan berjalan biasanya lancar dan ibu akan dipindahkan ke wad biasa untuk pemantauan.

Bagi ibu yang menghadapi risiko komplikasi, ibu akan dirujuk kepada pakar perubatan untuk tindakan lanjut.

KESIMPULAN / KELUAR HOSPITAL

Kebiasaan kelahiran normal, bayi yang sihat akan dibenarkan pulang setelah, bayi tersebut berjaya membuang air besar dan kecil pertama mereka. berita baiknya, ada ibu dan bayi yang dibenarkan pulang pada hari yang sama atau pada hari berikutnya setelah diperiksa bebas dari sebarang masalah kesihatan termasuk jaundis.

Owh ya, selepas tempoh 2 jam melahirkan, ibu sudah boleh mula mengambil suplemen dalam Set bersalin/ berpantang Shaklee. Yelah kan, badan dah letih, jadi memang perlu pulihkan tenaga dengan segera. 

Baiklah setakat ini sahaja perkongsian kelahiran normal. Saya akan sambung dengan panduan bersalin Ceasarean / pembedahan pula dalam entry selanjutnya. 

Saya doakan semoga, para ibu senantiasa menjaga kesihatan dan rehat secukupnya bagi menghadapi fasa melahirkan kelak. Jangan lupa ambil suplemen Shaklee yea. Nak tahu lanjut boleh hubungi saya.

InsyaAllah, moga kelahiran ibu semua dipermudahkan Allah.

Moga bermanfaat. Feel free to share artikel ini yea dengan semua ibu.

'Be simply healthy'

Master To be Bonda Miza


Sharifah Salmiza (Bonda Miza)
"Founder Of BondaMiza Millionaire"
"Founder of Empayar Wanita Sedunia"
012 585 2034 
(whatsapp/telegram/sms/call)
www.bondamiza.com
www.bersalinmenyusu.com
IG : bondamiza




You Might Also Like

0 comments

jika ada pertanyaan sila tinggalkan komen / cadangan di sini yea. terima kasih atas komen anda.. moga bermanfaat.. :D, boleh juga hubungi saya di talian 012 5852034 (whatsapp/telegram) untuk info lanjut.

salam perkenalan mesra ~ Bonda Miza :D

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!

WOW, BESTNYA JADI AHLI SHAKLEE! BUKAN SAHAJA ENJOY HARGA MURAH, MALAH LEBIH DARI ITU! SYOKNYA!!
Jadi ahli ni bukan sekadar dapat diskaun harga je, tapi ada lagi yang lebih best. Rupa-rupanya dapat bonus walaupun makan sendiri, WOW! kalau tempat lain pun tak adanya dapat cash back macam Shaklee. kira-kira balik berbaloi, sebab bonus yang BUKAN SAHAJA boleh cover harga vitamin itu balik malah rupanya lebih daripada itu. Syoknya! :D

..

..